Ontwikkeling en uitvoering van beleid: tekortschietende beleidstheorie
Ontwikkeling en uitvoering in beleid
Over het thema Ontwikkeling en uitvoering in beleid
Voor de sturende en controlerende taak van de gemeenteraad is de vorming van coherent beleid belangrijk. Coherent beleid houdt in dat helder is hoe het geheel van doelen en (financiële) middelen met elkaar samenhangen en ook dat beschreven is hoe de inzet van die middelen naar verwachting zal leiden tot de realisatie van de doelen. We komen tegen dat in de beleidsontwikkeling het beleid onvoldoende en niet-systematisch wordt doordacht, onderbouwd en geconcretiseerd. Dit kan leiden tot problemen in de beleidsuitvoering. We zien ook andere knelpunten in de uitvoering van beleid. Deze hebben te maken met gebrek aan expertise en reflectie.
Over het thema Ontwikkeling en uitvoering in beleid
Voor de sturende en controlerende taak van de gemeenteraad is de vorming van coherent beleid belangrijk. Coherent beleid houdt in dat helder is hoe het geheel van doelen en (financiële) middelen met elkaar samenhangen en ook dat beschreven is hoe de inzet van die middelen naar verwachting zal leiden tot de realisatie van de doelen. We komen tegen dat in de beleidsontwikkeling het beleid onvoldoende en niet-systematisch wordt doordacht, onderbouwd en geconcretiseerd. Dit kan leiden tot problemen in de beleidsuitvoering. We zien ook andere knelpunten in de uitvoering van beleid. Deze hebben te maken met gebrek aan expertise en reflectie.
Tekortschietende beleidstheorie
Wat is het probleem?
Het geheel van veronderstellingen en aannames waarop een bepaald beleid berust noemen we de beleidstheorie. Deze beleidstheorie, met daarbinnen de veronderstelde relatie tussen doelen, instrumenten en middelen moet op voorhand helder zijn om beleid te kunnen beoordelen en de doelmatigheid en doeltreffendheid ervan te kunnen volgen. Nogal eens blijkt de aanpak van een maatschappelijk vraagstuk niet erg systematisch te gebeuren. De relatie tussen doelen, instrumenten en middelen is dan bijvoorbeeld onvolledig uitgewerkt of ontbreekt. Of de risico’s van een aanpak zijn niet verkend of onderkend en interne beheersmaatregelen schieten tekort waardoor bijvoorbeeld uitgaven niet in control zijn.
Hoe kan het beter?
- Zorg dat in beleidsontwikkeling weloverwogen en methodisch wordt gewerkt, vanuit een notitie of handboek van uitgangspunten en procedures. Houdt deze up-to-date.
- Zorg voor integrale beleidskaders.
- Leg uitgangspunten van beleid helder vast en vertaal deze naar adequate beleidsmaatregelen. Neem bij de vertaling naar beleidsmaatregelen factoren als toepasbaarheid, consistentie en eenvoud in acht.
- Besteed aandacht aan de relatie tussen uitgangspunten, doelstellingen, instrumenten en middelen.
Projecten
De gemengde stad (2020). In het gemengdheidsbeleid ontbreekt het aan integraliteit. Er mist een werkbare structuur met centrale ambtelijke regie, waarbij de verschillende beleidspijlers en invalshoeken op elkaar zijn afgestemd.
Jeugdhulp in Amsterdam (2020). Beheersmaatregelen zijn niet concreet waardoor onduidelijk is wanneer, of en hoe risico’s beheerst gaan worden.
Handhaving en overlast (2019). Niet alle indicatoren passen goed bij de doelstellingen en bij verschillende prioriteiten ontbreken indicatoren. Bij geen enkele indicator is er een nulmeting en nergens wordt een streefwaarde vermeld waardoor nauwelijks bepaald kan worden of datgene wat werd beoogd ook daadwerkelijk is bereikt.
Verduurzaming warmtevoorzieningen met warmtenetten (2019). Er ontbreekt een integrale beleidsnota en het is niet helder op welke manier de gekozen doelen bijdragen aan de beoogde effecten.
Inhuur met beleid (2017). In het beleid ontbreken duidelijke strategische keuzes, indicatoren met streefwaarden, een nulmeting, tussentijdse metingen, de tijdshorizon en de uitvoeringslasten.
Glasvezel (2015). De uitwerking van hoe de gemeente het nagestreefde publieke belang wil realiseren, vertoont hiaten en is blijven steken in algemeen geformuleerde uitgangspunten.
Jeugdhulp in Amsterdam
- Bestuur en ondersteuning
- Financieel beheer
- Niet-financiële bedrijfsvoering
- Sociaal domein
- Wmo en zorg
Jeugdhulp in Amsterdam
Over het onderzoek
In twee deelonderzoeken nemen we het Amsterdamse jeugdbeleid onder de loep. De kosten voor regionaal ingekochte specialistische jeugdhulp namen de afgelopen jaren sterk toe. De gemeente besloot daarom om het inkoopstelsel voor de jeugdhulp per 1 januari 2021 te wijzigen. Het eerste deelonderzoek gaat over dit nieuwe inkoopstelsel voor hoogspecialistische jeugdhulp: wat zijn de probleemanalyse en beleidsredenering achter dit besluit, zijn deze van voldoende kwaliteit, en vormt het stelsel een passende oplossing voor de gesignaleerde problemen?
De resultaten in 2020
De gemeente acteert met “volle kracht vooruit” en koos voor een geheel nieuw inkoopstelsel. Dat straalt daadkracht uit. Hierbij is echter geen tijd genomen om te reflecteren op wat er fout ging. Door deze onbalans tussen acteren en reflecteren is het de vraag of het nieuwe inkoopstelsel een oplossing is voor de problemen in het huidige stelsel.
De gemengde stad
- Burgerparticipatie
- Ruimtelijke ordening
- Sociaal domein
- Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
- Wonen
De gemengde stad
Over het onderzoek
De gemeente Amsterdam wil dat de stad gemengd is. Ze wil dat mensen hier ongeacht hun inkomen, gezinssamenstelling, leeftijd en achtergrond prettig kunnen samenleven. In De gemengde stad onderzochten we hoe gemengd Amsterdam en haar inwoners wilden zijn, hoe gemengd de hoofdstad in 2019 was, en hoe de ontwikkelingen in de stad hierbij pasten. De gemengde stad was het publieksonderzoek van 2019.
De resultaten in 2020
Onze hoofdconclusie is dat er in Amsterdam geen integraal en expliciet beleid is opgesteld om de fysiek ruimtelijke menging van bewoners te waarborgen. Er zijn geen extreme concentraties van bevolkingsgroepen. Maar onze meer nauwkeurige analyses op het niveau van buurten en wijken laten wel concentraties zien. Bij het verzamelen van informatie over de gemengdheid is de gemeente zich onvoldoende bewust van het effect van de keuze voor een bepaald schaalniveau. Problemen op buurtniveau, zoals concentraties van kwetsbare personen, worden echter onzichtbaar als je alleen maar kijkt op het niveau van een gebied.
Verduurzaming warmtevoorziening met warmtenetten
- Bestuur en ondersteuning
- Deelnemingen en samenwerking
- Milieu
- Volksgezondheid en milieu
- Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
- Wonen
Verduurzaming warmtevoorziening met warmtenetten
Over het onderzoek
Nederland gaat van het aardgas af. In de gesprekken over de verduurzaming van de warmtevoorziening van Amsterdam nemen warmtenetten al lang een belangrijke plaats in. Voordat we besloten onderzoek uit te voeren naar dit onderwerp, voerden we eerst een verkennend onderzoek uit naar het beleid van de gemeente over de verduurzaming van de warmtevoorziening.
De resultaten in 2019
We constateren dat er een door de gemeenteraad vastgesteld beleidskader ontbreekt voor het verduurzamen van de warmtevoorziening. Daarnaast zijn de beoogde effecten concreet, maar missen deze scherpte. We zien ook dat het beleidsdoel helder en concreet is geformuleerd. Echter zijn de middelen onvoldoende helder en concreet. Tot slot concluderen we dat het beleid niet tijdig is vastgesteld.
Handhaving en overlast
- Handhaving
- Ruimtelijke ordening
- Veiligheid
- Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
Handhaving en overlast
Over het onderzoek
Eind 2017 koos ons burgerpanel voor ‘handhaving en overlast’ als centraal thema voor ons publieksonderzoek van 2018. In dit onderzoek zijn we nagegaan wat de gemeentelijke handhaving heeft bijgedragen aan het bestrijden van sociale overlast in Amsterdam. We onderzochten de kwaliteit van het handhavingsbeleid, de uitvoering ervan en de resultaten die met de aanpak werden bereikt.
De resultaten in 2019
Handhaving draagt nog onvoldoende structureel bij aan het verminderen van sociale overlast. Het college heeft wel een heldere visie op handhaving, maar is weinig duidelijk over de normen van wat acceptabel (gedrag) is en wat niet. Er is te weinig inzicht in de concrete problemen. Daarnaast zijn de ambities van de gemeente hoog. Maar de mogelijkheden om die ambities uit te voeren sluiten daar niet bij aan.
Inhuur met beleid
- Bestuur en ondersteuning
- Financieel beheer
Inhuur met beleid
Over het onderzoek
De discussie over externe inhuur en de wens tot regulering speelt bij verschillende gemeenten. Dit geldt ook voor Amsterdam. Regulering is lastig omdat gemeenten te maken hebben met meer taken, terwijl er ook een streven is naar compacte en flexibele organisaties. Bij veel gemeenten is er ook met een mismatch tussen personeelsvraag en –aanbod door uitstroom van ervaren medewerkers, vacaturestops en een lage interne doorstroom. Door deze ontwikkelingen en de publieke en politieke aandacht voor externe inhuur wordt de bestuurlijke afweging om al dan niet in te huren complex. Met Inhuur met beleid wilden we inzichtelijk maken hoe het gemeentebestuur handelt op het gebied van externe inhuur.
Resultaten in 2017
De hoofdconclusie is dat in de gemeente Amsterdam nog geen sprake is van integraal en samenhangend inhuurbeleid. Het huidige beleid is te typeren als onvolkomen, complex en warrig. We doen vijf aanbevelingen om het beleid te verbeteren. En om een adequate informatievoorziening te realiseren, zodat in de toekomst doelmatige en doeltreffende inhuur wel mogelijk is, en kan worden gecontroleerd.
Glasvezel in Amsterdam
- Bestuur en ondersteuning
- Deelnemingen en samenwerking
- Ruimtelijke ordening
- Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
Glasvezel in Amsterdam
Over het onderzoek
De gemeente Amsterdam wil de hele stad zo snel mogelijk voorzien van een fijnmazig glasvezelnet met zo min mogelijk gemeentelijke middelen. Daarom richtte de gemeente met private partijen het bedrijf Glasvezelnet Amsterdam BV (GNA) op. De gemeente Amsterdam ziet de aanleg van glasvezel als een publieke taak waarvoor zij verantwoordelijk is. Ze kan die verantwoordelijkheid op verschillende manieren invullen. Wij onderzochten of er bijstelling nodig is in de manier waarop de gemeente haar publieke taak via GNA uitvoert. En of er meer algemene lessen zijn te trekken over het deelnemingenbeleid.
Resultaten
We concluderen dat voorafgaand aan de start goed is nagedacht over de uitgangspunten van dit samenwerkingsverband met private partners waarmee de aanleg wordt gerealiseerd, maar dat de uitwerking van het beleid hiaten vertoont en de controle op de uitvoering onvoldoende is geweest.