Parkeren + Reizen (P+R)
Laatste update: 14 mei 2025

Amsterdam werkt aan een autoluwe stad. De gemeente wil dat Amsterdammers minder vaak een auto hebben en gebruiken. Liever verplaatsen zij zich te voet, met de fiets of het ov door de stad. Dat geldt ook voor bezoekers van Amsterdam. Zij kunnen hun auto goedkoop parkeren aan de rand van de stad. Om daarna met het ov verder te reizen naar het centrum. Dit concept heet Parkeren + Reizen, afgekort P+R.
De gemeente Amsterdam biedt P+R al zo’n dertig jaar aan. Bezoekers maken er veel gebruik van. Maar er zijn ook vragen of de P+R-plaatsen echt zorgen voor minder auto’s in de stad. Daarnaast komen zij steeds meer ‘in de stad’ te liggen. Daarmee staat de gemeente voor nieuwe keuzes rondom het P+R-concept.
Verder wil de gemeente P+R per 2025 kostendekkend maken en houden. In 2023 zijn daarom de parkeertarieven al verhoogd. In 2025 bekijkt de gemeente of een nieuwe tariefverhoging nodig is.
Ons onderzoek
We onderzoeken wat er bekend is over de doeltreffendheid en doelmatigheid van P+R. We brengen eerst het P+R-beleid en de doelen van de gemeente Amsterdam in beeld. Daarna willen we weten welke informatie de gemeente zelf heeft over de doelrealisatie en kosten van P+R. En of de raad deze informatie ook krijgt. Ook inventariseren we succes- en knelpunten bij betrokken partijen.
Met ons onderzoek willen we de gemeenteraad ondersteunen bij de afwegingen en besluitvorming over de plaats van P+R binnen de autoluwe stad. Ook kan het handvatten bieden bij het bepalen van de tarieven. Daarnaast kijken we naar mogelijkheden om het P+R-beleid, de monitoring en de informatie aan de raad te verbeteren.
Status
Op 16 april 2025 maakten we onze onderzoeksopzet openbaar. We verwachten dat het onderzoek eind 2025 klaar is.