Afhandeling meldingen openbare ruimte in Weesp

Laatste update: 22 september 2021

Over het onderzoek

Inwoners kunnen het melden als zij op straat of in een park iets zien wat gemaakt of opgeruimd moet worden. Een losse stoeptegel, bijvoorbeeld. Of een volle prullenbak. Alle meldingen over de openbare ruimte komen binnen bij de gemeente. En die moet daar iets mee.

De gemeente moet de binnengekomen meldingen afhandelen. En over deze afhandeling communiceren met de melder. Hoe doet de gemeente Weesp dit? In Meldingen openbare ruimte onderzoeken we hoe het college van B en W de meldingen van de openbare ruimte afhandelt. En of ze haar werkwijze evalueert en deze daarna verbetert. De gemeente Weesp is kortgeleden overgestapt naar het meldingssysteem dat in Amsterdam wordt gebruikt. Daarom onderzoeken we ook wat de gevolgen zijn van deze overstap.

Met Meldingen openbare ruimte doen wij mee met een landelijk onderzoek van andere rekenkamers. Daarom kunnen we uiteindelijk laten zien hoe de gemeente Weesp scoort met de afhandeling van meldingen van de openbare ruimte ten opzichte van vijftig andere gemeenten.

Status

Op 8 oktober 2020 stuurden we deze brief over dit onderzoek naar betrokken partijen, waaronder de gemeenteraad. Op 15 juni 2021 volgde deze brief. We publiceerden het onderzoek op 22 juni 2021. Lees de belangrijkste conclusies in het bestuurlijk rapport. En ga voor de uitgebreide bevindingen naar het onderzoeksrapport.

 

Samenvatting

In Afhandeling van meldingen openbare ruimte in Weesp onderzochten we hoe doeltreffend de gemeente Weesp de binnengekomen meldingen openbare ruimte afhandelt. Wij concluderen dat de afhandeling van deze meldingen na de ambtelijke fusie met Amsterdam is verbeterd. Maar de doeltreffende en doelmatige afhandeling blijft aandacht vragen.

Eenvoudiger melden
Met de overstap op het Amsterdamse meldingssysteem kunnen meldingen eenvoudig worden gedaan. De melder wordt geïnformeerd over de afhandeling en gevraagd naar de klanttevredenheid. Ook de interne monitoringsinformatie over de afhandeling is verbeterd.

Doelstellingen niet gehaald
Het college heeft naar eigen zeggen twee ambitieuze doelstellingen gesteld. Beide zijn niet gehaald. Melders zijn namelijk minder tevreden (52 procent) dan het college zou willen (70 procent). En meldingen worden minder vaak binnen de daarvoor gestelde termijn afgehandeld (59 procent) dan beoogt (90 procent).

Feiten & cijfers
  • In 2020 ontving Weesp ruim 3.586 meldingen.
  • Dat is een stijging van 30% ten opzichte van 2019.
  • De meeste (52%) meldingen gingen over wegen, verkeer en straatmeubilair.
  • Ook werd vaak gemeld over openbaar groen en water (15%).
  • Meldingen worden vaak niet binnen de beloofde afhandeltermijn afgehandeld.
  • Melders zijn minder tevreden dan het college zou willen.
  • Maar zij kunnen wel eenvoudig meldingen indienen.
  • Bijvoorbeeld via de website, telefoon, apps, sociale media, e-mail en aan de balie.

×

Tijdlijn

23 september 2021

Hameren in raadsvergadering

14 september 2021

Behandeling in commissie SOB

22 juni 2021

Publicatie

15 juni 2021

Brief aan gemeenteraad

8 oktober 2020

Brief aan gemeenteraad

Gerelateerd onderzoek

Afhandeling meldingen openbare ruimte in Amsterdam

Meldingen openbare ruimte in Zaanstad

Handhaving openbare ruimte in Zaanstad