Opvolging aanbevelingen Rekenkamer Amsterdam

Laatste update: 27 oktober 2025

Over het onderzoek

In bijna al onze rapporten doen we aanbevelingen. Sinds 2023 is het college wettelijk verplicht om jaarlijks te rapporteren aan de gemeenteraad over de opvolging van onze aanbevelingen. Dit doet het college door een overzicht van de voortgang mee te sturen in het jaarverslag. Daarnaast zegde het college op basis van ons vorige opvolgingsonderzoek (mei 2023) toe dat het de informatievoorziening aan de raad verder zou verbeteren.

In dit onderzoek hebben we de vraag beantwoord in hoeverre het college transparant is over de opvolging van rekenkameraanbevelingen. In het jaarverslag van de gemeente staat of het college onze aanbevelingen heeft opgevolgd. We beoordeelden de informatiewaarde van dit overzicht. Ook gingen we na of het college tijdig aan de raad liet weten hoe het aanbevelingen gaat opvolgen, bijvoorbeeld met behulp van een plan van aanpak. Verder keken we of aanbevelingen die in de ogen van het college zijn afgerond, aansluiten bij de bedoeling die wij met de aanbeveling voor ogen hadden. Tot slot keken we welke randvoorwaarden, succesfactoren en knelpunten een rol spelen bij de opvolging van aanbevelingen, en of het college de raad hierover heeft geïnformeerd.

Onze conclusie is dat het college beperkt transparant is over de opvolging van aanbevelingen, waardoor raadsleden een samenhangend beeld van de opvolging van rekenkameraanbevelingen missen. Positief is dat het college de verantwoording over de opvolging zorgvuldiger wil maken. Op basis van ons onderzoek doen we vijf aanbevelingen aan het college. Ook doen we twee aanbevelingen aan de gemeenteraad.

Status

We hebben het onderzoek openbaar gemaakt op 29 oktober 2025.

 

 

 

 

 

 

Tijdlijn

verwacht: 29 oktober 2025
29 oktober 2025

Publicatie

1 april 2025

Onderzoeksopzet