Kwaliteit van informatie: onvoldoende gebruik van bestaande informatie

Kwaliteit van informatie


Over het thema Kwaliteit van informatie
De gehele beleidsvorming en -evaluatie staat of valt met de kwaliteit van informatie. Maar voordat informatie zinvol gebruikt kan worden in het beleidsproces, dienen gegevens eerst zorgvuldig verzameld, vastgelegd en verwerkt te worden. We zien echter met regelmaat dat de betrouwbaarheid, volledigheid en toegankelijkheid van deze gegevens, en de daaruit voortkomende informatie, problematisch is. Ook signaleren we tekortkomingen in hoe de gemeente beschikbare informatie gebruikt in het beleidsproces. Dit heeft uiteindelijk zijn weerslag op het zicht en de grip van het stadsbestuur op een beleidsveld.

Onvoldoende gebruik van bestaande informatie

Wat is het probleem?

Voor het verkrijgen van kwalitatief goede informatie die zinvol kan worden gebruikt in het beleidsproces is structurele en systematische en analyse van beschikbare gegevens noodzakelijk. We zien echter met regelmaat dat beschikbare informatie onvoldoende wordt benut om inzicht te krijgen in voortgang, problemen en oplossingsrichtingen op een bepaald beleidsterrein. En zodoende onvoldoende wordt gebruikt in het beleidsproces, bijvoorbeeld bij het bepalen, aansturen en evalueren van gemeentelijke processen en werkwijzen.

Hoe kan het beter?

  • Besef dat een gemeente veel (potentieel) nuttige gegevens beschikbaar heeft. Ga niet zonder meer nieuwe of meer gegevens verzamelen, maar verken de mogelijkheden van wat er al is.
  • Ruim capaciteit en tijd in voor monitoring en analyse en draag zorg voor voldoende expertise.
  • Orden en analyseer gegevens op een systematische wijze.
  • Deel informatie meer en effectiever met elkaar. Daardoor ontstaat beter zicht op de doeltreffendheid en doelmatigheid van de gemeentelijke processen.
  • Deel geaggregeerde en geanonimiseerde sturingsinformatie, daar waar het op grond van wettelijke bepalingen niet mogelijk is om gedetailleerd informatie te delen.

Projecten

Fietsvriendelijke kruispunten (2020). Er zijn gegevens beschikbaar, maar die worden onvoldoende benut om te monitoren en evalueren.

Jeugdhulp in Zaanstad (2020). Er zijn over de jaren veel gegevens verzameld, maar het structureel analyseren en monitoren van resultaten en ontwikkelingen is nauwelijks van de grond gekomen.

Jeugdhulp  in Amsterdam (2020). De gemeente heeft weinig kennis opgebouwd over wat er aan de hand is binnen de hoogspecialistische jeugdhulp omdat ze niet voldoende gebruik maakt van beschikbare gegevens voor monitoring en analyses. Evaluaties hadden een intuïtief karakter en informatie over gebruik en kosten werd onvoldoende gedeeld tussen afdelingen.

Handhaving vakantieverhuur (2019). De informatie die nodig is om zinnig na te kunnen denken over de wijze waarop de gemeente de vakantieverhuur wil beïnvloeden, is moeilijk toegankelijk. De aanwezige mogelijkheden voor betekenisvolle analyses worden onvoldoende benut.

Inhuur met beleid (2017). Er wordt niet consequent gebruik gemaakt van bestaande faciliteiten en registraties. Dat maakt analyses, die inzichtelijk maken wie om welke redenen en op welke functies extern wordt ingehuurd, onuitvoerbaar.

Subsidies bewonersondersteuning en belangenbehartiging (2017). De beschikbare informatie wordt onvoldoende benut om de doelmatigheid van beleid en de doelmatigheid van de bedrijfsvoering te beoordelen.

Verwijderen van fietsen (2014). Twee van de drie onderzochte stadsdelen werken geautomatiseerd maar benutten deze informatie in de praktijk nog niet om prioriteiten te bepalen en informatie gestuurd te werken.

Parkeren in Amsterdam (2013). De parkeerdrukmetingen van de stadsdelen worden niet gebruikt om de effecten van parkeermaatregelen in beeld te brengen. Informatie over ervaren parkeerproblemen wordt in beperkte mate gebruikt in het parkeerbeleid.

Handhaving openbare ruimte (2013). De stadsdelen Nieuw-West en Oost maken onvoldoende gebruik van informatiebronnen (zoals vergunningensystemen, klachten, en veiligheidsmonitor) en een analyse hiervan. Daardoor wordt het beoogde informatie gestuurd handhaven onvoldoende benut.

Kunst- en cultuurbeleid (2012). Er wordt informatie verzameld over de financiële positie van culturele instellingen, maar voor de (bij)sturing van subsidies of van de prestatieafspraken wordt van die informatie weinig gebruik gemaakt. Hierdoor bestond het risico op een ondoelmatige besteding van subsidies.

Totaal: 10
2020

Jeugdhulp in Amsterdam

  • Bestuur en ondersteuning
  • Financieel beheer
  • Niet-financiële bedrijfsvoering
  • Sociaal domein
  • Wmo en zorg

Jeugdhulp in Amsterdam

Over het onderzoek
In twee deelonderzoeken nemen we het Amsterdamse jeugdbeleid onder de loep. De kosten voor regionaal ingekochte specialistische jeugdhulp namen de afgelopen jaren sterk toe. De gemeente besloot daarom om het inkoopstelsel voor de jeugdhulp per 1 januari 2021 te wijzigen. Het eerste deelonderzoek gaat over dit nieuwe inkoopstelsel voor hoogspecialistische jeugdhulp: wat zijn de probleemanalyse en beleidsredenering achter dit besluit, zijn deze van voldoende kwaliteit, en vormt het stelsel een passende oplossing voor de gesignaleerde problemen?

De resultaten in 2020
De gemeente acteert met “volle kracht vooruit” en koos voor een geheel nieuw inkoopstelsel. Dat straalt daadkracht uit. Hierbij is echter geen tijd genomen om te reflecteren op wat er fout ging. Door deze onbalans tussen acteren en reflecteren is het de vraag of het nieuwe inkoopstelsel een oplossing is voor de problemen in het huidige stelsel.

Lees het hele onderzoek op de projectpagina.
projectpagina
2020

Fietsvriendelijke kruispunten

  • Handhaving
  • Infrastructuur
  • Veiligheid
  • Veiligheid
  • Verkeer en vervoer
  • Verkeer, vervoer en waterstaat

Fietsvriendelijke kruispunten

Over het onderzoek
Het college wil meer Amsterdammers op de fiets en wil het fietsen aantrekkelijker maken, zo staat in het Meerjarenplan Fiets 2017-2022. Daarbij is een van de doelen het verbeteren van de doorstroming, het comfort en de verkeersveiligheid op kruispunten. Wij onderzochten de maatregelen die de gemeente Amsterdam heeft genomen om tien van de drukste kruispunten in Amsterdam vóór 2022 fietsvriendelijk te maken, met een budget van € 1,6 miljoen.

De resultaten in 2020
Het college hanteert een innovatieve aanpak om haar doelen te realiseren. Twee van de tien fietsvriendelijke kruispunten zijn gerealiseerd. Het is onwaarschijnlijk dat alle kruispunten tijdig kunnen worden aangepakt. Het oorspronkelijke budget (€ 1,6 miljoen) is niet toereikend en zal worden overschreden. Hoewel de aangepakte kruispunten iets zijn verbeterd in het voordeel van de fietser, verwachten we niet dat de kruispunten op korte termijn volledig fietsvriendelijk worden. Het college houdt ook rekening met de belangen van andere verkeersdeelnemers en bovendien is de ruimte op kruispunten in Amsterdam schaars.

Lees het hele onderzoek op de projectpagina.
projectpagina
2019

Handhaving vakantieverhuur

  • Economie
  • Economie
  • Handhaving
  • Veiligheid
  • Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
  • Wonen

Handhaving vakantieverhuur

Over het onderzoek
In Handhaving vakantieverhuur wilden we laten zien hoe doeltreffend en doelmatig de gemeente de regels heeft gehandhaafd voor vakantieverhuur van particuliere woningen. Dus: hoe controleert de gemeente of verhuur van woningen aan toeristen volgens de regels gebeurt? En werkt deze controle?

De resultaten in 2019
De uitvoering van het handhavingsproces van vakantieverhuur verloopt redelijk goed. Wel plaatsen wij kanttekeningen bij de doeltreffendheid en de doelmatigheid. De uitvoering en prioriteiten van het handhavingsproces kunnen scherper. Ook is er nu te weinig aandacht voor het aanpakken van overlast die ontstaat door vakantieverhuur. Verder ontbreekt een heldere analyse van factoren die bijdragen aan het naleven van de regels voor vakantieverhuur. Het inzicht in de doelmatigheid van het handhavingsproces is beperkt, mede door moeilijk toegankelijke en slecht analyseerbare informatie.

Lees het hele onderzoek op de projectpagina.
projectpagina
2019

Jeugdhulp in Zaanstad

  • Bestuur en ondersteuning
  • Financieel beheer
  • Niet-financiële bedrijfsvoering
  • Sociaal domein
  • Wmo en zorg

Jeugdhulp in Zaanstad

Over het onderzoek
Sinds 2015 zijn de gemeenten verantwoordelijk voor jeugdhulp. Eerder waren dit de stadsregio en het Rijk. Door deze verandering zou het aanbod van jeugdhulp eenvoudiger, efficiënter en effectiever worden. Ook zou het financieel voordelig zijn. In het najaar van 2018 bleek dat de kosten voor de jeugdhulp in Zaanstad erg opliepen. Inmiddels heeft de jeugdhulp in Zaanstad een tekort van € 3,9 miljoen. In dit onderzoek willen we laten zien hoe dit tekort is ontstaan en wat de gemeente ertegen wil doen. Ook onderzoeken we hoe de gemeente Zaanstad is omgegaan met de aanbevelingen van ons onderzoek uit 2015.

De resultaten
De gemeente Zaanstad heeft het tekort op de jeugdhulpverlening in 2018 niet goed in beeld. Het college heeft eerder aan de raad een tekort van € 3,9 miljoen gemeld. Wij komen op een tekort van € 5,9 miljoen. We concluderen verder dat de gemeente onvoldoende zicht heeft op de oorzaken voor de tekorten op de jeugdhulp. Dit komt doordat de ontwikkeling van het gebruik van en de kosten voor specialistische jeugdhulp niet goed in beeld zijn.

Lees het hele onderzoek op de projectpagina.
projectpagina
2017

Subsidies bewonersondersteuning

  • Burgerparticipatie
  • Sociaal domein
  • Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
  • Wonen

Subsidies bewonersondersteuning

Over het onderzoek
De gemeente wil bewonersondersteuning en belangenbehartiging aanbieden als basisvoorziening aan alle Amsterdammers. Voor deze basisvoorziening ontvangen ASW/WSWonen (thans !Woon), de Huurdersvereniging Amsterdam (HA) en het Emil Blaauw Proceskostenfonds jaarlijks een subsidie. We onderzochten hoe de gemeente borgt dat de beschikbaar gestelde subsidies doeltreffend, doelmatig en rechtmatig worden besteed. De ASW en HA waren organisatorisch sterk aan elkaar verbonden. De gemeente wilde de organisatorische banden tussen de ASW en HA ontvlechten. Wij hebben in dit onderzoek tevens bekeken hoe de gemeente dit proces heeft aangestuurd.

De resultaten in 2017
We constateren dat de subsidieaanvragen voldoende informatie bevatten om te beoordelen of de activiteiten van de instellingen aansluiten op het gemeentelijk beleid. De informatie om de doelmatigheid van het beleid en de doelmatigheid van de bedrijfsvoering van de instellingen te beoordelen, is echter nog onvoldoende of wordt te weinig gebruikt. Het ontvlechtingsproces van de Huurdersvereniging Amsterdam (HA) en ASW (thans !WOON) had beter gekund.

Lees het hele onderzoek op de projectpagina.
projectpagina
2017

Inhuur met beleid

  • Bestuur en ondersteuning
  • Financieel beheer

Inhuur met beleid

Over het onderzoek
De discussie over externe inhuur en de wens tot regulering speelt bij verschillende gemeenten. Dit geldt ook voor Amsterdam. Regulering is lastig omdat gemeenten te maken hebben met meer taken, terwijl er ook een streven is naar compacte en flexibele organisaties. Bij veel gemeenten is er ook met een mismatch tussen personeelsvraag en –aanbod door uitstroom van ervaren medewerkers, vacaturestops en een lage interne doorstroom. Door deze ontwikkelingen en de publieke en politieke aandacht voor externe inhuur wordt de bestuurlijke afweging om al dan niet in te huren complex. Met Inhuur met beleid wilden we inzichtelijk maken hoe het gemeentebestuur handelt op het gebied van externe inhuur.

Resultaten in 2017
De hoofdconclusie is dat in de gemeente Amsterdam nog geen sprake is van integraal en samenhangend inhuurbeleid. Het huidige beleid is te typeren als onvolkomen, complex en warrig. We doen vijf aanbevelingen om het beleid te verbeteren. En om een adequate informatievoorziening te realiseren, zodat in de toekomst doelmatige en doeltreffende inhuur wel mogelijk is, en kan worden gecontroleerd.

Lees het hele onderzoek op de projectpagina.
projectpagina
2014

Verwijderen van fietsen (2014)

  • Handhaving
  • Veiligheid
  • Verkeer en vervoer
  • Verkeer, vervoer en waterstaat

Verwijderen van fietsen (2014)

Over het onderzoek
In hoeverre verwijderen de stadsdelen fietsen rechtmatig, transparant en efficiënt? Wij onderzochten dat in Verwijderen van fietsen. Aanleiding voor ons onderzoek waren klachten van burgers over onrechtmatige verwijdering van hun fiets. Ook bleek dat de stadsdelen geen goed zicht hadden op de kosten van fietsparkeren.

De resultaten in 2014
Verwijdering van fietsen vindt meestal rechtmatig plaats, maar niet altijd. Waarschuwingsstickers voldoen niet aan de wettelijke eisen, en de juridische grondslag bij het verwijderen van fietsen bij evenementen is onduidelijk. Er zijn ingewikkelde regels voor het verwijderen van fietsen en de communicatie hierover richting burgers kan veel beter. Daar komt bij dat elk stadsdeel zijn eigen werkwijze en definities gebruikt voor overlastgevende fietsen.

Lees het hele onderzoek op de projectpagina.
projectpagina Verwijderen van fietsen (2018)
2013

Parkeren in Amsterdam

  • Ruimtelijke ordening
  • Verkeer en vervoer
  • Verkeer, vervoer en waterstaat
  • Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing

Parkeren in Amsterdam

Over het onderzoek
Jaarlijks innen de Amsterdamse stadsdelen grote bedragen aan fiscale parkeeropbrengsten. Daarvan is in 2012 ongeveer € 62 miljoen beschikbaar voor de stadsdelen om hun eigen parkeer-, verkeer- en vervoerbeleid nader vorm te geven. Maar wat willen de verschillende stadsdelen precies bereiken met hun parkeerbeleid? En hangt het beleid van de verschillende stadsdelen met elkaar samen? Dat onderzochten we in Parkeren in Amsterdam.

De resultaten in 2013
Het parkeerbeleid van de stadsdelen in de gemeente Amsterdam is weinig concreet geformuleerd. Hierdoor is achteraf moeilijk vast te stellen of het beleid effectief is geweest. Daarnaast is er over het algemeen weinig aandacht voor samenhang tussen het parkeerbeleid van de verschillende stadsdelen.

Lees het hele onderzoek op de projectpagina.
projectpagina
2013

Handhaving openbare ruimte (2013)

  • Handhaving
  • Veiligheid

Handhaving openbare ruimte (2013)

Over het onderzoek
In dit opvolgingsonderzoek bekeken we in hoeverre de aanbevelingen uit Handhaving openbare ruimte (gepubliceerd in 2009) door de stadsdelen Nieuw-West en Oost waren uitgevoerd.

De resultaten in 2013
Bij beide stadsdelen blijkt dit niet volledig het geval. Stadsdeel Nieuw-West is wel verder met het uitvoeren van de aanbevelingen dan stadsdeel Oost. Stadsdeel Nieuw-West heeft acht aanbevelingen uitgevoerd, zes gedeeltelijk en twee aanbevelingen niet. Stadsdeel Oost heeft geen van de aanbevelingen volledig uitgevoerd: vijf aanbevelingen zijn niet uitgevoerd en vier zijn gedeeltelijk uitgevoerd.

Lees het hele onderzoek op de projectpagina.
projectpagina
2012

Kunst- en cultuurbeleid (2012)

  • Cultuur
  • Sport, cultuur en recreatie

Kunst- en cultuurbeleid (2012)

Over het onderzoek
We publiceerden in 2008 en 2009 twee onderzoeken naar het Amsterdamse kunst- en cultuurbeleid: Kunst- en cultuurbeleid. Doelbereik en controle, en Kunst- en cultuurbeleid. Verdeling subsidies en cultureel ondernemerschap. In totaal deden we 23 aanbevelingen voor de verbetering van het Amsterdamse kunst- en cultuurbeleid. In dit opvolgingsonderzoek bekeken we in hoeverre het college onze aanbevelingen heeft uitgevoerd.

De resultaten in 2012
Het college heeft dertien aanbevelingen volledig uitgevoerd, negen aanbevelingen gedeeltelijk en één aanbeveling niet. In ons opvolgingsonderzoek concluderen we verder dat het beleid concreter kan, dat de vermogenstoets niet wordt gebruikt bij subsidieverlening, er onduidelijkheid is over de criteria voor het opleggen van een egalisatiereserve en dat de verantwoording over het toezicht door de culturele instellingen meer specifiek kan worden gemaakt.

Lees het hele onderzoek op de projectpagina.
projectpagina