Nieuws

2016

De renovatie van de Oostlijn verloopt tot nu toe moeizaam. We hebben het project onderzocht om te bekijken welke lessen uit dit project kunnen worden getrokken voor toekomstige grote projecten. De grote complexiteit van het project in combinatie met knellende financiële en tijdgebonden kaders en de gesloten cultuur bij de ambtelijk organisatie vormen een verklaring voor het moeizame verloop van het project. Beter samen op te trekken en faciliteren en begrenzen van een inherent chaotisch proces had het verschil kunnen maken. Zie voor meer informatie het bestuurlijk rapport en het onderzoeksrapport (deel 1 en deel 2).

 

Ruim 10 jaar was de rekenkamer gevestigd op het Frederiksplein. Vanwege de afloop van het huurcontract is een nieuwe locatie gezocht en gevonden. Vanaf begin 2016 is de rekenkamer gevestigd op de 6e verdieping van Weesperstraat 105A. We zijn blij met onze nieuwe locatie en hopen dat velen de weg er naar toe zullen vinden.

2015

Rekenkamerpanel kiest Leefbaarheid van de stad als publieksonderzoek 2016
In het radioprogramma Ritme van de stad is woensdag 16 december bekend gemaakt dat Leefbaarheid van de stad het publieksonderzoek van 2016 zal worden. Het Amsterdamse rekenkamerpanel heeft dit onderwerp gekozen uit vier mogelijke onderzoeksonderwerpen. Deze waren leefbaarheid van de stad, maatschappelijke opvang, afvalscheiding en toestemming gebruik openbare ruimte. De vier onderwerpen waren bedacht en aangedragen door het studentenpanel. De radio-uitzending van Amsterdam FM is ook terug te luisteren.

Net als vorig jaar heeft het studentenpanel nagedacht over interessante onderzoeksonderwerpen voor het publieksonderzoek 2016. De studenten hebben vier onderwerpen aangedragen, namelijk: leefbaarheid in de stad, maatschappelijke opvang, afvalscheiding en toestemming gebruik openbare ruimte. Donderdag 3 december zijn vier studenten van het studentenpanel samen met Jan de Ridder, directeur van de rekenkamer, bij Amsterdam FM geweest om te vertellen over het publieksonderzoek. Maar ook vooral om te vertellen waarom de onderwerpen interessant zijn voor de rekenkamer om onderzoek naar te doen. De radio-uitzending is terug te luisteren: http://www.amsterdamfm.nl/130364-2/. De vier onderwerpen zijn inmiddels via een enquête voorgelegd aan het burgerpanel van de rekenkamer, waarbij één van de onderwerpen zal worden gekozen als publieksonderzoek voor 2016. Het onderwerp dat vorig jaar als publieksonderzoek 2015 werd gekozen was Privacy van de burger. De verwachting is dat de resultaten van dit onderzoek in het voorjaar worden gepubliceerd.

Op 19 november 2015 heeft de rekenkamer het rapport Afval Energiebedrijf Amsterdam (AEB) – Tegenvallende resultaten na verzelfstandiging gepubliceerd. Dit is een onderzoek naar het besluitvormingsproces van de verzelfstandiging. De raadscommissie Werk en Economie zal het rapport op 2 december 2015 behandelen.

Op 12 november besprak de raadscommissie Algemene Zaken onze rekenkamerbrief Het regelen van dereguleren. Diverse raadsleden gaven aan blij te zijn met aanbevelingen van de rekenkamer. Zij verzochten het college om ook aanbeveling 1 volledig uit te voeren. De wethouder heeft toegezegd de eerste aanbeveling ook uit te voeren. In het eerste kwartaal van 2016 komt hij met een plan en voortgangsrapportage voor minder regeldruk met daarin een beleidsredenering en een gepaste monitoringswijze voor dereguleren. Op verzoek van de commissie zal de rekenkamerbrief (inclusief een oordeel over het nieuwe plan) tegelijk met het plan voor minder regeldruk in de raad besproken worden.

Op 14 oktober besprak de raadscommissie Werk en Economie ons rapport Trage voortgang bij snelle verbindingen: een onderzoek naar de aanleg van glasvezel in Amsterdam. Hierbij waren ook leden van de raadscommissie Infrastructuur en Duurzaamheid uitgenodigd en aanwezig.
Meerdere raadsleden uitten hun ongenoegen over het geconstateerde tekortschieten van de informatievoorziening aan de raad. Enkele raadsleden staken daarbij de hand in eigen boezem; ze constateerden dat ze er zelf ook meer bovenop hadden kunnen zitten.
Het nut van de gemeentelijke betrokkenheid bij de aanleg van het glasvezelnet kwam ook aan de orde. Is het nog net zo relevant als bij de start tien jaar geleden? Dit onderwerp zal bij de herijking van de deelneming glasvezel later dit jaar in de raad besproken worden.

We wilden onze rekenkamerbrief Beheer en onderhoud bruggen verhelderen en tastbaarder maken met vijf filmpjes over de praktijk.

De filmbeelden zijn in 2014 opgenomen tijdens onze bezoeken aan het team Service en Techniek van de toenmalige Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer (DIVV). In dit team werken medewerkers die het beheer en onderhoud aan de bruggen uitvoeren.

Video 1: Trots passie en vakmanschap

Video 2:Snelle borging van unieke kennis nodig

Video 3: Belang van objectief meetbare indicatoren

Video 4: Centraal beheersysteem benodigd

Video 5: Rol ‘service provider’

 

Er is geen (adequaat uitgewerkt) beleid voor het beheer en onderhoud van bruggen en het is lastig te doorgronden hoe in de praktijk het beheer en onderhoud van bruggen wordt uitgevoerd omdat er weinig informatie hierover beschikbaar is. Dit concludeert de rekenkamer in het rapport Beheer en onderhoud bruggen dat zij vandaag publiceerde.

Op 14 oktober 2015 heeft de rekenkamer het rapport Beheer en onderhoud bruggen gepubliceerd. Dit is een onderzoek naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van het beleid voor het beheer en onderhoud van bruggen in Amsterdam. De raadscommissie Infrastructuur en Duurzaamheid zal het rapport op 11 november 2015 behandelen.

Op 7 oktober 2015 is het rapport Parkeerbeheer: De route naar verzelfstandiging en privatisering openbaar geworden. In dit rapport bekijkt de rekenkamer of de besluitvorming door het college van B&W en de gemeenteraad over de verzelfstandiging van het parkeerbeheer voldoende transparant, consistent en rationeel was. Op 11 november 2015 zal het rapport door de raadscommissie Werk en Economie worden besproken.

Op 16 september 2015 heeft de rekenkamer het rapport Trage voortgang bij snelle verbindingen gepubliceerd. Dit is een onderzoek naar de aanleg van glasvezel in Amsterdam. De raadscommissie Werk en Economie zal het rapport op 14 oktober 2015 behandelen. De leden van de raadscommissie Infrastructuur en Duurzaamheid zullen hierbij ook uitgenodigd worden.

Op 3 september 2015 is de Besluitvorming herinrichting organisatie van de Sport voor kennisgeving aangenomen in de raadscommissie Zorg en Sport. Het college heeft zich bij deze “reorganisatie van de sport” mede laten inspireren door ons onderzoek Beheer van sporthallen en sportparken (fase 1 uit 2013; fase 2 uit 2014). Wij deden in 2014 de aanbeveling de besluitvorming over de inrichting van een organisatie voor het beheer en de exploitatie van sportaccommodaties uit te stellen en er eerst zorg voor te dragen dat de basale zaken aan de kant van de gemeente als opdrachtgever in orde zijn. Het college stelt zich nu ook op het standpunt dat het eerder geschetste eindbeeld van een (extern) verzelfstandigd sportbedrijf op korte termijn niet realistisch is. Er is nu gekozen voor een organisatieadvies dat in lijn is met de organisatieontwikkeling van de gemeente en de recente wijzigingen in het bestuurlijk stelsel.

Op 27 augustus 2015 is het rapport Het regelen van dereguleren openbaar geworden. Daarin is onderzocht in hoeverre de gemeente Amsterdam heldere uitgangspunten formuleert in het beleid voor dereguleren. Het onderzoek wordt op 17 september besproken in de raadscommissie Algemene zaken. Het onderzoek stond geagendeerd voor de raadscommissie Algemene zaken van 17 september. De behandeling van het onderzoek is verschoven naar de commissie AZ van 12 november en de raad van 25 november.

 

De opzet van het vervolgonderzoek naar de Afval Energie Bedrijf is aan de gemeenteraad aangeboden. Het stond op 1 juni bij de ingekomen brieven van de gemeenteraad en zal worden doorgeleid naar de raadscommissie Werk en Economie. Op de website is de rekenkamerbrief te vinden met de opzet en de resultaten van een uitgevoerde eerste verkenning. De planning is erop gericht om het onderzoeksrapport te publiceren in december 2015.

 

De gemeenteraad van Amsterdam heeft woensdag 1 juli ingestemd met voortzetting van de samenwerking met Zaanstad in de gemeenschappelijke Rekenkamer Metropool Amsterdam. Daarbij is ook het budget voor de komende 6 jaar vastgesteld. Het budget blijft op het zelfde niveau en zal net als in de afgelopen periode elk jaar worden geïndexeerd.

Sinds 1995 bestaat voor huiseigenaren in Zaanstad de mogelijkheid om het recht van erfpacht om te zetten naar vol eigendom. In 2007 zijn de regels gewijzigd, waardoor het afkoopbedrag aanzienlijk hoger werd. In de aanvullende verkenning heeft de rekenkamer het vooronderzoek van de gemeente Zaanstad beoordeeld naar mogelijk gebruik van voorkennis. De rekenkamer is van mening dat er geen reden is om aan te nemen dat ambtenaren, wethouders of raadsleden in de periode maart 2006 tot en met april 2007 gebruik hebben gemaakt van voorkennis bij het omzetten van het recht van erfpacht in vol eigendom.

Ons onderzoek Transformatie zorg voor de jeugd is op 21 mei 2015 door de gemeenteraad in Zaanstad uitgebreid besproken. Het college had al eerder aangegeven vier van de vijf aanbevelingen over te nemen. Alleen de aanbeveling om het risicomanagement te verbeteren en de raad transparanter te informeren over beheersmaatregelen wilde het college niet overnemen. Het college stelde in plaats daarvan voor om de raad meer in algemene zin op de hoogte te houden van de risico’s. Enkele partijen zoals ROSA, SP, GroenLinks en D66 vonden dit te mager en te vrijblijvend. Daarom stelden zij in een amendement (16A) voor om twee keer per jaar een beknopte risico-inventarisatie te bespreken in het Zaanstad Beraad. Dit betekent dat de raad twee keer per jaar inzicht krijgt in de belangrijkste risico’s en kan besluiten welke het wil beheersen. Uiteindelijk stemde afgelopen donderdag de gehele raad in met dit amendement. De risico-inventarisatie zal gekoppeld worden aan de P&C-cyclus en inzicht geven in de financiële en niet-financiële risico’s van jeugdhulp en de Wmo.

Onze brief Financieel Toezicht op DWI, tweede monitor heeft de commissie op 21 mei uitgebreid gesproken. Raadsleden maken zich zorgen over de vertraging en soms zelf terugval van het verbeteringsproces. Bij de discussie werd ook aandacht besteed aan de rol van de raad. De rekenkamer adviseert om de raad structureler te betrekken door bij de kaderstelling oordelen van businesscontrollers apart te vermelden. Dat vraagt om een zekere depolitisering waarbij een zorgelijk geluid van de controller niet altijd direct tot heftige politieke discussies leidt. Control-informatie is  immers slechts een hulp- middel bij de meningsvorming.

 

De gemeenteraad heeft op 22 april met algemene stemmen een motie aangenomen waarin de rekenkamer wordt verzocht om het geplande onderzoek naar de financiële positie van het Afval Energie Bedrijf (AEB) per direct te starten. Dit omdat er door AEB grote financiële tegenvallers zijn gemeld. Op 11 mei heeft de rekenkamer de raad bericht in te gaan op het verzoek en te starten met het opstellen van een onderzoeksopzet. Gelet op de vele vragen die bij de raad leven zullen we in de onderzoeksopzet aangeven welke vragen bij het onderzoek centraal zullen staan. De onderzoeksopzet willen we in juni publiceren. In de opzet zullen we rekening houden met onderzoeken die reeds op dit moment worden uitgevoerd of staan gepland.

 

De rekenkamer heeft voor de tweede keer een monitor uitgevoerd naar het financieel toezicht bij (de voormalig) Dienst Werk en Inkomen (DWI). De rekenkamer bekeek of de verbeteringen in het financieel beheer bij DWI voldoende waren doorgevoerd en geborgd.

Op 30 april 2015 is het rapport Verkeersveiligheid: aanpak van blackspots openbaar geworden. Daarin is onderzocht hoe het gesteld is met de verkeersveiligheid in Amsterdam, welke maatregelen de gemeente neemt op de meest gevaarlijke kruispunten en in hoeverre deze effectief zijn. Het onderzoek wordt op 20 mei besproken in de raadscommissie Infrastructuur & Duurzaamheid.

 

Donderdag 5 maart 2015 presenteerden we de conclusies van het  rapport Transformatie zorg voor de jeugd. Voorbereiding en oefening in Zaanstad in een drukbezocht Zaanstad Beraad.Positief is dat de gemeente al vroeg, in 2012, is gestart met de voorbereiding op de transformatie door  het werken in Jeugdteams te oefenen.  Onze indruk is dat de Jeugdteams enthousiast zijn en de meerwaarde zien van de nieuwe manier van werken. Aandachtspunten die in het onderzoek naar voren komen, zijn het beter leren van de verschillende Jeugdteams en de omgang met risico’s. Zie voor meer informatie ons bestuurlijk rapport en onderzoeksrapport.

Op 13 februari is ons rapport Transformatie voor de jeugd. Voorbereiding en oefening in Zaanstad openbaar geworden. Op 5 maart wordt het besproken in het Zaanstad Beraad. Onderzocht is in hoeverre de gemeente in de voorbereiding op het nieuwe jeugd­stelsel heeft geleerd van de ervaringen in de Jeugdteams. Positief is dat de gemeente de Jeugdteams de ruimte heeft gegeven om te oefenen, maar er kunnen nog beter lessen getrokken worden uit de verschil­lende ervaringen van de teams. Ook de inventarisatie van risico’s kan evenwichtiger en transparanter. In totaal doen we vijf aanbevelingen waar bij de doorontwikkeling van het Jeugdstelsel rekening gehouden kan worden

Op 15 januari is ons rapport Kwaliteit Basismeetset aangeboden aan de raadscommissie Financiën. De Basismeetset was een gezamenlijke set van effect- en resultaatindicatoren voor de P&C-cyclus van de stadsdelen. Op basis van de scores uit de Basismeetset is onderzocht welke resultaten de stadsdelen de afgelopen jaren hebben geleverd. Verder is gekeken of de indicatoren de taken en bevoegdheden van de stadsdelen goed afdekten. Op de website is tevens een interactief document te vinden waarin voor een tiental indicatoren de scores van de afzonderlijke stadsdelen zijn weergegeven.

2014

Naar aanleiding van de technische sessie over ons rapport Amsterdams klimaatbeleid: de effectiviteit van het subsidiëren van labelstappen is ons verzocht inzichtelijk te maken wat het effect van een labelstap kan zijn op de hoogte van de energierekening en de hoogte van de huur. Daarom is aan de raad hierover nog wat extra informatie gestuurd per brief.

 

Op 4 december heeft de commissie Algemene Zaken gesproken over Reacties op moties en schriftelijke vragen (zie rekenkamerbrief). Naar aanleiding van de suggestie in het nawoord van onze brief om de afspraken over het serieuzer nemen van de afhandelingstermijnen scherper te formuleren heeft de commissie besloten om het presidium hiervoor in overleg met het college een aangepast raadsvoorstel te laten maken, waarbij de rekenkamer de gelegenheid krijgt om dit voorstel van commentaar te voorzien.

Op 4 december is ons rapport Lastige zaken: de afhandeling van horeca klachten in Amsterdam openbaar geworden. Het is daarbij aangeboden aan de commissie Algemene Zaken van de Amsterdamse gemeenteraad. Onderzocht is in hoeverre de afhandeling van horecaklachten efficiënt is ingericht en of de gemeente ervan kan leren. Zie elders op onze website voor meer informatie.

Het Amsterdamse rekenkamerpanel heeft een publieksonderwerp gekozen, waarnaar de rekenkamer onderzoek gaat doen in 2015. Het onderwerp is Privacy van de Burger. Het onderzoek zal zich richten op de vraag op welke wijze de gemeente gegevens van burgers verzameld, benut en beschermd. Het onderwerp is gekozen uit vier door het studentenpanel aangedragen onderwerpen. Naast privacy van de burger waren dat: discriminatie in Amsterdam, knelpunten in het vrijwilligerswerk, verhuur van woningen aan toeristen (airbnb).

De Rekenkamer Metropool Amsterdam constateert op basis van 10 jaar onderzoek dat gemeenten moeite hebben met goed vooruitkijken en terugblikken. Tijdens het symposium presenteerde de rekenkamer haar lustrumboek Vooruitkijken en terugblikken. Over kwaliteit van beleid en het meten van resultaten. Het boek is een pleidooi voor openheid en transparantie want alleen dan worden de prestaties beter. Dat wordt geïllustreerd met een waaier aan voor­beelden geordend in aansprekende thema’s.

Tijdens het symposium Vooruitkijken & terugblikken waren zo’n 175 personen uit het openbaar bestuur aanwezig. Gesproken werd over de problemen van het lokaal bestuur bij het vooruitkijken en terugblikken op het eigen beleid en de geleverde prestaties. Job Cohen sprak over het zoeken naar verbetering als kracht van de rekenkamer, maar ook over de valkuilen die daarbij horen. Klaartje Peters ging in op de gemeente die haar beleid met partners moet vormgeven en wat dit betekent voor de rol van de rekenkamer.

De rekenkamer heeft een boek geschreven over 10 jaar onderzoek. Het boek laat zien waarom terug- en vooruitkijken moeilijk is voor het lokaal bestuur. Tijdens het symposium op 21 november presenteren wij dit boek. U kunt zich aanmelden via het aanmeldformulier.

Uit dit onderzoek blijkt dat van de schriftelijke vragen, die de raad stelt, minder dan een kwart binnen de afgesproken termijn door het college wordt beantwoord. Van de onderzochte moties bleek minder dan 10% tijdig te zijn afgehandeld. Een duidelijke hoofdoorzaak voor deze vertraging heeft de rekenkamer  niet gevonden. Als mogelijke oorzaken worden genoemd: onvoldoende voortgangsbewaking, de beantwoordingtermijn die onvoldoende ruimte biedt voor afstemming en onderzoek, ambtenaren die onbekend zijn met het proces van afdoening of een beantwoording die dermate politiek is, dat besluit­vorming in het college nodig is.

In dit onderzoek staat de gemeentelijke subsidie om corporatiewoningen energiezuinig te maken centraal. Het blijkt dat het resultaat tegenvalt. Het energieverbruik en de CO2-uitstoot daalt veel minder dan verwacht. Hierdoor is het ook een erg kostbare regeling. Door de subsidie neemt wel het wooncomfort voor bewoners toe.

Op vrijdagmiddag 21 november organiseert de Rekenkamer Metropool Amsterdam een symposium. Wij zijn verheugd dat oud burgemeester Job Cohen, wethouder Arjan Vliegenthart, professor Rens Vliegenthart (gespecialiseerd in media en politiek) en professor Klaartje Peters (actief in rekenkamerland) een bijdrage zullen leveren aan deze middag. Klik voor meer informatie op sprekers, programma en vergeet niet uw komst te melden via het aanmeldformulier.

De rekenkamer voert een verkenning uit naar de mantelzorg in Amsterdam mede in het licht van de Wmo die per 2015 wijzigt. In de herziene Wmo wordt een groter beroep op mantelzorgers gedaan en is de positie steviger verankerd. Gedurende de verkenning is gesproken met vertegenwoordigers van raadsfracties, uitvoerende organisaties, expertisecentra en belangenorganisaties. De signalen die hieruit naar voren komen deelt de rekenkamer nu met de raad, zodat ze bij de behandeling van de Wmo-verordening betrokken kunnen worden. De rekenkamerbrief en de bijlage naar aanleiding van de verkenning zijn opgenomen bij het onderzoek Mantelzorgondersteuning.

 

Op vrijdagmiddag 21 november organiseert de Rekenkamer Metropool Amsterdam een symposium. Het is een symposium ter ere van ons tweede lustrum. We blikken onder voorzitterschap van Ben Tiggelaar terug maar kijken ook vooruit naar de uitdagingen in de komende jaren. Klik voor meer informatie op programma en voor aanmelding op aanmeldformulier.

Op 21 november 2014 organiseert de rekenkamer vanwege haar 10 jarige bestaan een symposium. Er is aandacht voor opvallende zaken uit de onderzoekspraktijk van de afgelopen jaren, waarbij vooral wordt ingezoomd op de uitdaging van goed terugblikken en vooruitkijken in het openbaar bestuur. Zie onze website voor programma en aanmeldformulier.

Donderdag 24 september wordt de ‘Risicorapportage sociaal domein’ behandeld in de raadscommissie Financiën. In ons onderzoek ‘Transformatie zorg voor de jeugd’ bespreken we deze rapportage. We zijn positief over de gemeentelijke aandacht voor risicomanagement maar plaatsen een aantal kanttekeningen. De risico’s uit de proeftuinen Om het kind zijn beperkt in beeld, de risico’s in de rapportage zijn niet actueel, effecten van beheersmaatregelen worden niet inzichtelijk gemaakt en het college en de gemeenteraad kunnen sneller worden geïnformeerd. Zie voor meer informatie ons bestuurlijk rapport en onderzoeksrapport.

De rekenkamers van de G4 hebben op basis van hun lokale rapporten een brief aan de Tweede Kamer gezonden. De G4 rekenkamers bevelen aan om niet pas na 5 jaar, maar al na 2 jaar een tussentijdse evaluatie uit te voeren. Dit vanwege de onzekerheden die de rekenkamers rond de invoering van de nieuwe jeugdstelsels hebben geconstateerd. Daarnaast bevelen de G4-rekenkamers aan om te bevorderen dat er vergelijkbare gegevens in gemeenten worden verzameld, zodat gemeenten van elkaars ervaringen kunnen leren. Zie voor meer informatie de brief van de G4-rekenkamers aan de Tweede Kamer.

De gemeente wordt per 1 januari 2015 verantwoordelijk voor alle zorg voor de jeugd. Wij onderzochten in G4 verband hoe de gemeente Amsterdam zich voorbereidt op het nieuwe jeugdstelsel.Uit ons onderzoek blijkt dat er in de voorbereiding voortgang is geboekt, maar ook dat de weg naar een andere manier van werken (de transformatie) nog lang niet is voltooid. Wij komen tot zes onderwerpen waarmee bij de verdere ontwikkeling van het jeugdstelsel rekening kan worden gehouden. Zie voor meer informatie ‘Transformatie zorg voor de jeugd’.

Op woensdag 17 september 2014 sprak de raadscommissie Infrastructuur en Duurzaamheid over het rekenkamerrapport Verwijderen van fietsen. De raadsleden vonden het rapport logisch en helder. Raadsleden vroegen de wethouder Infrastructuur om het standpunt ten aanzien van aanbeveling 3 en 5 te verduidelijken. De wethouder gaf aan alle aanbevelingen van de rekenkamer te willen overnemen. Het college wil door middel van volwassen, heldere communicatie het bewustzijn bij fietsers over regels vergroten. Daarnaast streeft het college naar meer eenduidigheid in regels voor handhaving bij de verschillende stadsdelen. Dit wil ze bereiken door het opstellen van een Kader Fietsparkeren, met heldere stedelijke regels en ruimte voor maatwerk in buurten. Dit kader zal het college in december 2014 aan de raad voorleggen.

Op de website van de introductieweek voor studenten, www.intreeweek.nl, wordt aandacht besteed aan de versimpelde regelgeving van stadsdeel Centrum. De gemeente werkt aan een nieuw Kader Fietsparkeren waarin ook eenvoudige regels worden opgenomen. De rekenkamer vindt het van belang dat er stadsbreed eenvoudige fietsparkeerregels gehanteerd en bekend worden gemaakt.  De fietser is immers mobiel. Dat staat in een aanbeveling die de rekenkamer deed in het onderzoek Verwijderen van Fietsen, dat op 28 mei 2014 verscheen.

Stadsdeel Centrum geeft gehoor aan een aanbeveling die de rekenkamer deed in het onderzoek Verwijderen van Fietsen, dat op 28 mei 2014 verscheen. Daarin bevolen we de gemeente aan om in de hele stad simpele en eenduidige regels te hanteren voor fietsparkeren. Het college van B en W en de dagelijks besturen van de stadsdelen gaven destijds aan de aanbeveling over te willen nemen. Stadsdeel Centrum gebruikt als eerste een aantal eenvoudige regels. In een bericht op de website van stadsdeel Centrum en op Twitter worden nieuwe studenten geattendeerd op drie regels voor het parkeren van fietsen in stadsdeel Centrum:1) Stal je fiets in een rek, stalling of vak; 2) Laat je fiets niet te lang staan; 3) Zorg dat je fiets niet in de weg staat.

De bestuurscommissie heeft op dinsdag 17 juni 2014 uitgebreid het rekenkamerrapport Verwijderen van fietsen besproken. Verschillende fracties, D66, GroenLinks, PvdA, VVD en Méérbelangen, stelden vragen naar aanleiding van het rapport van de rekenkamer. De bestuurscommissieleden vroegen de portefeuillehouder om meer informatie over het verhogen van de efficiëntie en de kosten die gepaard gaan met het verwijderen van fietsen. Bij de bestuurscommissieleden leeft vooral de vraag in hoeverre zij invloed kunnen uitoefenen op het Kader Fietsparkeren dat de centrale stad in december 2014 wil voorleggen aan de gemeenteraad. De portefeuillehouder heeft toegezegd dat er input kan worden geleverd op dit Kader Fietsparkeren.

Amsterdam verstrekt jaarlijks circa € 500 miljoen aan subsidies. Het onderzoek Grip op subsidies laat zien dat de gemeente de controle op doeltreffendheid en doelmatigheid van subsidieverstrekkingen op veel punten in opzet heeft geborgd. Er zijn echter ook verbeterpunten. Zie de rekenkamerbrief en het onderzoeksrapport voor meer informatie. Het onderzoek zal worden vervolgd met nader onderzoek naar de doeltreffendheid en doelmatigheid van enkele specifieke subsidies. Het huidige én de nadere onderzoeken zullen inzicht bieden in de mate waarin de gemeente Amsterdam het subsidie-instrument op een effectieve wijze inzet.

Of een sporthal door de gemeente, een stichting of een particulier wordt geëxploiteerd lijkt geen duidelijke gevolgen te hebben voor de doelmatigheid van de exploitatie. Het definitieve antwoord is echter nog niet te geven. De kwaliteit van de informatie schiet te kort. De rekenkamer meent daarom dat discussie over structuurveranderingen beter kan worden uitgesteld en eerst aandacht moet worden gegeven aan een betere aansturing van de exploitatie van sportaccommodaties en een verbetering van de kwaliteit van informatie.

 

Eind 2012 heeft het college de Dienst Werk en Inkomen (DWI) vanwege slechte prognoses van de uitgaven onder verscherpt financieel toezicht geplaatst. De rekenkamer heeft in haar verkenning naar het gebruik van dit instrument geconstateerd dat het toezicht succes heeft gehad, maar ook kostbaar was. De rekenkamer ziet voorlopig geen reden voor nader onderzoek. Zie rekenkamerbrief en achterliggende onderzoeksrapport voor meer informatie.